Spørsmål og svar
Her gir vi deg en oversikt over våre svar på ofte stilte spørsmål. Derom du ikke finner svar på det du lurer på, er du velkommen til å sende oss en henvendelse.
Ofte stilte spørsmål
-
Hva er åpningstiden hos Strømbergs?
Vårt kontor og lager er åpent mandag – fredag fra kl.08:00 – 16:00. Siste arbeidsdag før jul og påske stenger vi kl. 13:00. I romjula er vårt kontor og lager bemannet mellom kl. 09:00 – 15:00.
-
Hvordan beregner man hvor store enheter man trenger for å sortere hver fraksjon?
For private husholdninger beregner kommunene hvor stor kapasitet som kreves. Dette beregnes blant annet ut fra tømmehyppighet. Kontakt din kommune eller interkommunale selskap for korrekt lokal informasjon.
Bedrifter og institusjoner følger som regel egne beregninger. Disse hensyn tar bedriftens virksomhet og hvilken tømmefrekvens som benyttes.
-
Hvordan bestiller jeg produkter fra dere?
Du kan bestille pr telefon, e-post eller via kontaktskjema på nettsiden. Alltid oppgi korrekt faktura- og leveringsadresse, samt dine kontaktinformasjoner. KompostBjørn har eget bestillingsskjema.
-
Kan plastkasser, paller og containere bestilles etter egne mål og spesifikasjoner?
Produktene i kategorien produseres i støpeformer. Enkelte produkter kan ved små serier kappes, plast-sveises og eventuelt skjøtes for å gjøre dem kortere, lengre, lavere eller høyere. I store serier er det normalt å bygge nye formverktøyer (krever investeringer).
-
Hvilken leveringstid må jeg regne med?
For standard lagervarer kan vi sende ut fra oss på neste virkedag. For produksjonsvarer er det normalt prognose for levering på 4-8 arbeidsuker. Ta kontakt for mer nøyaktig informasjon.
-
Hva gjør jeg når jeg har mistet nøkler eller mobil i en avfallscontainer eller avfallsbrønn?
Du må kontakte renovasjonsselskapet i ditt distrikt. Det er disse som enten tømmer eller administrerer avtale med selskap som tømmer containerne.
Bestilling, levering og pris
-
Hva koster produktene?
Produktene er prissatt for fulle pakkeenheter, det vil si hele paller eller fulle biler. Det er også mulig å kjøpe brutte palleenheter for standardprodukter. Priser gis standard fra vårt lager. Ønskes frakt inkludert kan vi tilby dette. *Kompostbinger er prissatt per enhet (inkl. frakt til privat levering).
-
Kan jeg betale med kort, kontant eller VIPPS?
Vi fakturerer deg, men du kan også betale med VIPPS. Bruk VIPPS nummer 87701. I meldingsteksten skriver du fakturanummer dersom du har mottatt dette, eventuelt navn, telefon og e-post.
-
Kan jeg hente varene fra lager selv?
Ja, du kan hente standardprodukter på lageret vårt etter avtale, innenfor våre åpningstider (08:00 -16:00). Avtal gjerne tidspunkt med oss for henting på forhånd.
-
Kan jeg kjøpe produkter av dere som privatperson?
Privatpersoner, bedrifter, borettslag, idrettslag og institusjoner kan kjøpe våre produktet. Er du privatperson som ønsker å kjøpe, ber vi deg oppgi dette.
-
Hva er minimumbestilling?
Det er ikke noen minimumbestilling for standard lagerprodukter. Dog kreves minimumbestilling for produkter som er produksjonsvare. Antall avhenger av produkttype. Ta kontakt for mer informasjon.
-
Har dere flere løsninger enn de som er presentert på hjemmesiden?
Vi har flere produkter i sortimentet enn de som vises på nettsiden. Er prosjektet stort nok, kan vi ofte tilpasse eller konstruere nye løsninger basert på behov og ønsker.
-
Hva er åpningstiden hos Strømbergs?
Vårt kontor og lager er åpent mandag – fredag fra kl.08:00 – 16:00. Siste arbeidsdag før jul og påske stenger vi kl. 13:00. I romjula er vårt kontor og lager bemannet mellom kl. 09:00 – 15:00.
-
Hvordan bestiller jeg produkter fra dere?
Du kan bestille pr telefon, e-post eller via kontaktskjema på nettsiden. Alltid oppgi korrekt faktura- og leveringsadresse, samt dine kontaktinformasjoner. KompostBjørn har eget bestillingsskjema.
-
Hvilken leveringstid må jeg regne med?
For standard lagervarer kan vi sende ut fra oss på neste virkedag. For produksjonsvarer er det normalt prognose for levering på 4-8 arbeidsuker. Ta kontakt for mer nøyaktig informasjon.
Plastkasser, paller og containere
-
Kan plastkasser, paller og containere bestilles i ulike farger?
De fleste produktene i denne kategorien leveres i standardfarger nevnt på produktsidene. Ved levering av større serier, (omtrent 1-2000 kasser, omtrent 500 paller og omtrent 2-300 containere) kan egne farger velger.
-
Er materialene for plastproduktene matvaregodkjent?
Plastprodukter produsert i jomfru-materiale (nytt), enten det er polyethylene eller polypropylene kan benyttes i direkte kontakt med matvarer. Dersom resirkulert materiale er benyttet kan matvarer ikke komme i direkte kontakt med produktet. Produkter som skal være i direkte kontakt med matvarer skal ha «glass- og gaffelmerke», eventuelt leveres med samsvarserklæring fra produsent.
-
Tåler plastproduktene kulde?
Hvor godt plastprodukter tåler kulde beror på type plast som er benyttes i produksjon. Plastprodukter produsert i polyethylene tåler temperaturer ned til minus 40 grader Celsius. Er produksjonsmaterialet polypropylene, er det normalt ned til minus 20.
-
Hvilken vektbelastning tåler produktet?
For de fleste av våre produkter står denne informasjonen under arkfanen spesifikasjoner eller teknisk informasjon. Kontakt oss direkte for anbefalinger. Vi trenger da informasjon om vekt som lastes, om det stables, hvor lenge, temperatur, samt for paller hvordan de håndteres og lagres (eventuelt i reol).
-
Kan plastkasser, paller og containere bestilles etter egne mål og spesifikasjoner?
Produktene i kategorien produseres i støpeformer. Enkelte produkter kan ved små serier kappes, plast-sveises og eventuelt skjøtes for å gjøre dem kortere, lengre, lavere eller høyere. I store serier er det normalt å bygge nye formverktøyer (krever investeringer).
Kompostering
-
Hva er grunnen til skadedyr i kompostbingen?
Årsak 1: Temperaturen er for lav.
Tiltak: Tilsett næringsrikt avfall.Årsak 2: Massen er for fuktig.
Tiltak: Tilsett Strø.Årsak 3: Kjøtt- og fiske avfall er en yndet eggleggingsplass for fluer.
Tiltak: Grav slikt avfall ned i den gamle massen og dekk til med strø på toppen. -
Hvilke skadedyr kan forekomme i kompostbingen?
Fluer kan oppstå i bingen under riktige «klimatiske» forhold. Det skjer gjerne i en kombinasjon av det understående. Andre skadedyr som mus og rotter er under normale omstendigheter ikke aktuelle. Andre insekter trives heller ikke under høye temperaturer. Les mer om kompostering her.
-
Hvorfor blir ikke massen i kompostbingen varm?
Årsak 1: For lite i beholderen.
Tiltak: Fyll i mer, minimum 20-30 cm.Årsak 2: For lite næringsrikt avfall.
Tiltak: Tilsett næringsrikt avfall.Årsak 3: Massen er for fuktig.
Tiltak: Bland inn mer strø som tar opp overskuddfuktighet og lager struktur i massen.Årsak 4: Massen er for tørr.
Tiltak: Vann forsiktig, 1 liter av gangen.Årsak 5: For stort varmetap fra bingen/streng kulde over lengre tid (eventuelt fryser).
Tiltak: Forsøk å helle over et par liter med varmt vann. Alternativt kan man legge en flaske/ beholder med varmt vann i bingen. Utvendig tilleggsisolering med isolasjonsmatter er også mulig, men ansees for unødvendig. -
Hva gjør jeg når massen i kompostbingen lukter?
Det kan være flere årsaker til at komposten lukter.
Årsak 1: Mangel på oksygen i nedbrytningsprosessen, anaerobe prosesser overtar og lukter.
Tiltak: Bland inn strø, slik at massen igjen får en porøs struktur.Årsak 2: Massen er for fuktig, lufting blir dårlig jfr. årsak 1.
Tiltak: Bland inn strø for å ta opp overskuddsfuktighet.Årsak 3: Luftinntakene til bingen er tette.
Tiltak: Sørg for å åpne luftinntaket. -
Hva gjør jeg når kompostmassen fryser?
Dersom kompostmassen fryser kan man forsøke å helle over et par liter med varmt vann. Alternativt kan man legge en flaske/beholder med varmt vann i bingen. Utvendig tilleggsisolering med isolasjonsmatter er også mulig, men ansees for unødvendig. Les mer om hva kompostering er her.
-
Hvordan kan jeg regulere fuktinnholdet i kompostbingen?
Fuktinnholdet kan du regulere ved mengden strø som tilsettes, eller ved vanning. 3-5 liter vann kan tilsettes dersom kompostoverflaten ser tørr ut når man skal legge i nytt avfall. Overskuddsvannet blir drenert ut av KompostBjørn, og fører ikke til «vannmetting». Vanning ved lave temperaturer bør skje med varmt vann fra springen. Les mer om kompostering her.
-
Hva er riktig fuktinnhold i en kompostbinge?
En tommelfingerregel på riktig fuktinnhold er om man klemmer en liten dråpe vann ut av en neve med kompost. For mye fuktighet vil gi anaerobe forhold, og lukt/-flueproblemer og lav temperatur som følge. For lavt fuktinnhold fører til at komposten stopper opp. Denne tilstanden lukter ikke og vil ikke tiltrekke fluer i særlig grad. Les mer om kompostering her.
-
Hva er riktig temperatur i en kompostbinge?
Temperaturen bestemmes av avfallstypen, næringsrikt eller fattig avfall. Normal driftstemperatur er 35-50 grader Celsius. Temperaturtopper på 70-71 grader forekommer etter mye næringsrikt avfall, og er også ønskelig utfra et hygieniseringssynspunkt. Bakterier og parasitter dør ved omtrent 70 grader ved en oppholdstid på 5 minutter. Les mer om kompostering her.
-
Hvordan regulerer jeg lufting i kompostbingen?
I bunnen av KompostBjørnen er det en perforert aluminiumsplate. Denne erstatter kvistlag som ved tradisjonell bruk skal skape lufting av massen. I tillegg er det perforerte plastlister i hjørnene som sikrer god tilførsel av oksygen til massen. Øverst i beholderen er det en dreibar skive i plast. Ved å stille denne i åpen posisjon får man mer luftgjennomstrømning dersom dette kreves. Les mer om kompostering her.
-
Hvor ofte tømmer man en kompostbeholder?
Tømmefrekvensen varierer imidlertid med belastningen og kan variere fra tømming en gang i året til tømming hver 3-4 måned. Les mer om kompostering her.
-
Hvor lang tid tar det å kompostere?
Omdanningstiden er på 6-8 uker. Det man får ut er råkompost som vil si at materialet er omdannet, men det er fortsatt bakteriell aktivitet i massen. Etter 3-5 måneder med etterkompostering (i egen dunk eller i en haug på bakken) er komposten å anse for moden. Les mer om kompostering her.
-
Hvordan foregår etterkompostering?
Etterkompostering kan foregå i egnet beholder (luftet), eller legges i en haug på bakken. Dersom det siste er aktuelt bør komposthaugen dekkes til med plast slik at næringsstoffene ikke blir vasket ut av regn. Man kan også blande råkompost sammen med hagekompost i egnet hagekomposteringsbinge. Les mer om kompostering her.
-
Når skal jeg røre om i kompostbingen?
Omrøring skjer ved ilegg av ferskt avfall. Man rører bare i det øverste laget hver gang man tilsetter avfall, og kan med fordel stikke «hull» gjennom hele massen en gang i måneden. KompostBjørn kan leveres med rørstav.
-
Hvorfor må man blande inn strømateriale i komposten?
Strømaterialet skal utgjøre omtrent 1/4 del av blandingen. Strø kan være tørket eller fuktig oppmalt granbark, kutterflis, spon, oppmalt kvist og hageavfall. Ved bruk av tørt strø kan komposten bli for tørr slik at prosessen går tregere.
- Strøet skal lage struktur i massen slik at luft kommer til i alle deler av bingen.
- Strøet tilfører prosessen karbon, som skal sikre riktig forhold mellom karbon og nitrogen.
- Strøet kan brukes til å regulere fuktighetsinnholdet i bingen. Det vil si til å ta opp overskuddvann dersom kompostmassen blir for fuktig. Dette er mindre aktuelt for KompostBjørn som på grunn av skrå bunn selv drenerer ut sigevann/overskuddvann.
-
Hva kan jeg ikke kompostere?
Det er noen ting man ikke kan kompostere:
- Bleier og bind
- Aviser og papp (egne innsamlingsordninger)
- Plast, isopor, skumplast etc.
- Giftige stoffer, pesticider etc.
- Olje‐ og løsemiddelholdige stoffer (dette er spesialavfall og har eget innsamlingssystem)
- Støvsugerposer
- Tekstiler
- Sot og aske
-
Hvordan behandler jeg avfallet før jeg blander det i komposten?
- Frukt og grønnsaker deles i mindre biter slik at bakteriene får «has» på maten.
- Kjøtt- og fiskeavfall trenger litt mer strø enn normalt.
- Alt nytt avfall som tilføres røres litt ned i kompostmassen som ligger i beholderen.
- Spesielt skal man være påpasselig med å dekke over kjøtt- og fiskeavfall.
- Ha på med tynt lag med strø på toppen.
-
Hva kan jeg kompostere?
- Våtorganisk avfall
- Matavfall
- Tørkepapir, papirservietter, avispapir det er renset fisk på
- Planter og blomster
- Hageavfall som oppmalt kvist, gress og løv, dog i mindre mengder.
-
Hvordan komme i gang med kompost med KompostBjørn?
Kompostbeholderen trenger et lag på omtrent 20-30 cm over bunnplaten før prosessen starter/blir varm. Et alternativt oppstartsknep kan være å fylle beholderen helt opp med en blanding av nyslått plengress og tørt løv. På grunn av konstruksjonen til KompostBjørn, behøver man ikke kvistlag i bunnen.
Hver gang man tilsetter avfall, tilsettes også 1/4 strø (komposteringsbark) som blandes med det ferske avfallet. Hyppig omrøring (annen hver dag) i massen er viktig for å sikre lufttilgang. Les mer om kompostering her.
-
Hvor kan jeg plassere en kompostbinge?
- En skyggefull plass er best med hensyn til hurtigere uttørking om sommeren.
- Plasseres på drenerende underlag, gress, grus eller lignende da ansamling av sigevann på bakken vil lukte.
- Man må se til at luftinntakene i bingen ikke tettes av gress, snø eller jord og lignende.
- Unngå plassering i nærheten av soveromsvinduer, utvendig sitteplasser og naboer på grunn av eventuell lukt.
-
Hvor får jeg tak i en ny gummipakning til kompostlokket?
Den første modellen av KompostBjørn ble produsert i perioden 1997 til april 2017. På denne ble det levert en gummipakning til lokket. Denne er ikke aktuell for den nye modellen KompostBjørn som er levert fra og med mai 2017. Trenger du ny pakning kan du kontakte oss på telefon eller e-post.
-
Hvorfor skal jeg velge en Svanemerket kompostbinge?
Svanemerkede kompostbinger har strengere krav til kvalitet, funksjon, produksjon, miljø og garanti. Se produktsiden for KompostBjørn for å laste ned brosjyre og brukerveiledning.
-
Hva er leveringstiden på KompostBjørn?
KompostBjørn leveres direkte fra fabrikk til kunde. Privatpersoner må i gjennomsnitt beregne omtrent 2 ukers leveringstid. Du vil bli kontaktet av transportselskapet for avtale om leveringstidspunkt.
-
Hva koster KompostBjørn?
Enhetspris i 2018 til privatpersoner er kr.5.590,- inkl. mva. og frakt over hele landet. Tillegg på kr. 90,- inkl. mva. for rørstav/pinne (skriv i meldingsfeltet dersom du ønsker denne). Bestilles på våre nettsider.
-
Hvordan bestiller jeg KompostBjørn?
Du kan bestille via skjema på vår nettside eller ringe vårt kontor. Du vil motta en faktura fra oss, så det er viktig at du oppgir faktura- og leveringsadresse, samt e-postadresse og telefonnummer du kan nås på dagtid.
Avfallsbrønner og undergrunnscontainere
-
Kan dere hjelpe oss med en skade som vi har fått på vår avfallsbrønn?
Vi kan bistå direkte eller via godkjente servicepartnere dersom det har skjedd en skade på din avfallsbrønn. Ta kontakt med oss i dag for en nærmere avtale.
-
Er det behov for service og vedlikehold på nedgravde avfallsløsninger?
Det er få servicepunkter på våre nedgravde standardmodeller. For å oppnå lengst mulig levetid anbefales det en årlig FDV-kontroll (Forvaltning, Drift og Vedlikehold), og eventuelt utbedrer ved behov.
-
Hva gjør vi når vi opplever lukt fra den nedgravde avfallscontaineren?
Som for vanlige avfallsbeholdere med hjul, er det hensiktsmessig å vaske nedgravde avfallscontainere en gang eller to i løpet av året. Dette gjelder spesielt for matavfall og restavfall, samt glass- og metallemballasje. I ekstreme tilfeller er det mulig å dempe/fjerne lukt med spray som «spiser» luktende bakterier. Kontakt oss gjerne for FDV avtale (Forvaltning, Drift og Vedlikehold), så kan vi blant annet besørge vasking av dine avfallsbrønner.
-
Hvordan tømmes avfallsbrønnen?
Det er kommunen eller det interkommunale selskapet som instruerer tømmesystem.
Semi-nedgravde containere (Molok) tømmes som standard med sekk, eventuelt hard innercontainer. Med kran løfter man i krokøyet festet til hovedlokket og får med seg sekken som åpnes/lukkes etter trålsekk prinsippet. Se video på produktsiden. Vi kan også tilby 2-krok og Kinshoferløsning.
Fullt nedgravde containere (Metro) tømmes med kran via løftepunkter i toppen av innkastsøylen. Bunnen utløses mekanisk via løftepunktene (2-krok, eller kinshofer-prinsippet), mens man med 1-krok utløser tømmeluke via «pedal» på siden.
-
Hva koster graving og montering av en avfallsbrønn eller undergrunnscontainere?
Lokale grunnforhold og prisnivåer avgjør prisen. Eventuell sprenging, rigging av utstyr, bortkjøring av masse, asfaltering eller legging av stein er parameter som avgjør kostnaden. Dersom du ikke har kontakt med entreprenør, kan vi anbefale gode partnere over hele landet.
-
Leveres nedgravde avfallsløsninger ferdig montert?
Strømbergs Plast leverer produktet kostnadsfritt levert til anleggsadressen, ekskl. lossing.
- Semi-nedgravde (Molok Classic) leveres komplett ferdig montert og kan settes rett ned i bakken.
- Semi-nedgravde (Molok Domino) leveres i enheter som skal kobles sammen etter at de er satt i bakken.
- Fullt nedgravde (Metro undergrunnscontainer) leveres med komplett ferdig montert innkastsøyle, fotgjengerplattform og innvendig container. Sikkerhetsplattform med justeringsramme skal monteres på betongkasse lokalt på anlegget. Dette utføres av entreprenør (byggherre).
-
Hva er leveringstiden på avfallsbrønner?
Semi-nedgravde containere (Molok) har gjennomsnittlig leveringstid på 4 uker. Det kan variere i sesongen. Ta kontakt dersom annen leveringstid behøves
Fullt nedgravde containere (Metro) har normalt omtrent 8 ukers leveringstid. Det kan variere i sesongen. Ta kontakt dersom annen leveringstid behøves.
-
Hva er forskjellen på semi-nedgravde og fult nedgravde containere?
Semi-nedgravde containere (avfallsbrønn) graves 1,5 meter ned i bakken. Omtrent 40% av volumet er synlig over bakken.
Fullt nedgravde undergrunnscontainere har kun en liten innkastsøyle som vises over bakken. Under bakken er en betongkasse som inneholder hele volumet.
-
Hvem bestemmer plassering av avfallsbrønner?
Kommunen eller det interkommunale selskapet har ansvar for tømming av kildesortert avfall. De skal ha tilgang med kjøretøyet som er utstyrt med kran. Gjennom befaring avklares dette. Grunnforhold og lokale bestemmelser knyttet til brannfare er også faktorer som avgjør plassering.
-
Hvordan går jeg frem for å få produkt- og 3D tegninger av produktene?
På produktsidene ligger det tegninger. Kontakt oss for PDF eller 3D tegninger, så sender vi dette til deg.
-
Hvordan beregner jeg hvor store containere jeg trenger?
Kommunen eller det interkommunale selskapet kan beregne hvor store containere og hvor mange containere du trenger basert på ditt behov.
-
Hvordan går jeg frem når det skal etableres nedgravde avfallsløsninger?
Start alltid med å kontakte kommunen eller det interkommunale selskapet. Da får du vite om:
- Godkjente leverandører og løsninger
- Muligheter for støtteordninger
- Dimensjonering av anleggene
-
Hvorfor velge avfallsbrønn?
En avfallsbrønn frigjør plass og gir færre tømmepunkter, noe som gir mindre trafikk med tømmebiler i boligområdet. Avfallsbrønn gir også et mer estetisk løft av helhetsinntrykket i et boligområde. I tillegg vil oppbevaring av avfall under bakken holde avfall kjølig, noe som forsinker bakterie- og luktutvikling. Dog anbefales årlig vask på lik linje med vanlige avfallsbeholdere.
-
Hva gjør jeg når jeg har mistet nøkler eller mobil i en avfallscontainer eller avfallsbrønn?
Du må kontakte renovasjonsselskapet i ditt distrikt. Det er disse som enten tømmer eller administrerer avtale med selskap som tømmer containerne.
Kildesortering
-
Har dere sorteringsløsninger for skoler, barnehager og institusjoner?
Skoler og barnehager velger ofte å benytte gode kildesorteringsløsninger. Enkelte steder har de også tatt i bruk vår kompostbinge for å lage jord fra matavfallet. Kildesorteringsløsningene har gjerne fokus på farger og symboler for å forenkle den daglige bruken.
-
Har dere sorteringsløsninger for utemiljø?
Ja, vi har flere praktiske sorteringsløsninger for utemiljø. Vi har flere kildesorteringsløsninger tilpasset de fleste behov. Dersom du ikke finner et tilbud tilpasset ditt behov, kan du ta kontakt slik at vi kan hjelpe deg med å finne en bra løsning.
-
Har dere sorteringsløsninger for innemiljø?
Våre sorteringsløsninger for innemiljø til private husholdninger leveres som hovedregel via kommunen eller det interkommunale selskaper man tilhører. Sorteringsløsninger for bedrifter og handelsstanden har vi et stort utvalg med sorteringsløsninger for 2-3 og 4 avfallsfraksjoner.
-
Hva skal kildesorteres?
I Norge bestemmer kommunene hva som skal kildesorteres. Alle steder kildesorterer restavfall, papp og papir, samt glass- og metallemballasje. Flere steder sorteres også matavfall og plastemballasje. De fleste kommuner har også ordninger for farlig avfall.
Bedrifter, og i noen tilfeller institusjoner, følger ikke de kommunale ordningene. Noen kildesortere mindre, men mange har gjerne utvidede ordninger.
-
Hvordan beregner man hvor store enheter man trenger for å sortere hver fraksjon?
For private husholdninger beregner kommunene hvor stor kapasitet som kreves. Dette beregnes blant annet ut fra tømmehyppighet. Kontakt din kommune eller interkommunale selskap for korrekt lokal informasjon.
Bedrifter og institusjoner følger som regel egne beregninger. Disse hensyn tar bedriftens virksomhet og hvilken tømmefrekvens som benyttes.
Miljø og sikkerhet
-
Avgir produktene farlige gasser eller forurenser de?
Produktene kan trygt brukes uten at det er fare for at det avgis gasser, eller at de påvirker klimaet negativt. Produkter som skal være i direkte kontakt med matvarer skal ha «glass- og gaffelmerke», eventuelt leveres med samsvarserklæring fra produsent.
Dersom et produkt skal kasseres som følge av alder, eller det er skadet slik at det ikke kan repareres, skal man alltid leveres til offentlige eller private gjenvinningsstasjoner for resirkulering eller materialgjenvinning.
-
Kan jeg returnere brukte produkter for resirkulering hos dere?
Alle våre produkter kan gjenvinnes eller resirkuleres. Kommunale eller private renovasjonsselskap eller miljøstasjoner kan motta dette. Vi mottar ikke produkter for resirkulering.
-
Kan produktene resirkuleres?
Vi har en bevisst holdning til miljøet, og alle våre produkter kan resirkuleres. Dette skjer i første rekke ved innlevering til offentlige eller private gjenvinningsstasjoner og avfallsmottak. Slike mottak omsetter utrangerte produkter via materialgjenvinning eller til energi.
-
Er Strømbergs Plast miljøsertifiserte?
Strømbergs Plast er miljøsertifisert gjennom Miljøfyrtårn, samt har medlemskap i Grønt punkt og El-sirk. I tillegg har vi et Svanemerket egenutviklet produkt (KompostBjørn)